Huis aan Huis – Elburgs Kampioenschap Palingroken

Een goede paling vraagt meer dan een beetje rook. Iedere palingroker heeft z'n eigen geheim. Zaterdag strijden de beste palingrokers van Elburg met elkaar, tijdens het Elburgs Kampioenschap Palingroken.

Elburgs Kampioenschap Palingroken in Huis aan Huis Elburg – 15 mei 2018

Een goede paling vraagt meer dan een beetje rook. Iedere palingroker heeft z’n eigen geheim. Zaterdag strijden de beste palingrokers van Elburg met elkaar, tijdens het Elburgs Kampioenschap Palingroken

ELBURG – “In Elburg roken we de paling nogop de ouderwetse manier”, zegt Netty Gardebroek. Ze vertelt namens Visserijvereniging Elburg ‘Ons Belang’ over het aanstaande visserijweekend. Voor de vissers begint het allemaal vrijdagavond. “Dan houden we palaver; we komen bij elkaar en leggen uit wat de bedoeling is. Daarna gaan de vissers het Randmeer op. Uiteraard met de ouoderwetse Punters.” Wat ze extra leuk vindt, is dat er een groep jongeren mee zal varen. “Elburgers die niet meevaren, lenen hun Punter uit aan de jeugd, zdat die mee kan doen. Zo betrekken we ook jongeren erbij, want de Visserijvereniging vindt het belangrijk dat het ouderwetse vissen niet vergeten wordt.”

Helemaal zoals vroeger zal het voorlopig niet helaas niet zijn. “Vroeger vingen we in een nacht wel eens 200 pond paling. Afgelopen jaar bleek er nog maar elf pong gevangen te zijn.” Toch zorgt het niet voor minder plezier. “De vissers zetten ‘s nachts hun netten uit. De volgende ochtend, rond een uur of vijf, varen ze weer uit om de netten binnen te halen.” Uiteraard wordt, eenmaal terug in Elburg, gewogen hoeveel vis iedere boot gevangen heeft. “En daarna begint het echte roken. Vanuit de Reukploatse doen zo’n twintig mensen mee, en ook enkele van onze leden zullen een rookkast opzetten.” En dat roken is meer dan ‘even een paling in de rook hangen’, weet Gardebroek. “Ik rook zelf niet, dus exact weet ik het niet”, lacht ze. “Maar ik weet wel dat het bijvoorbeeld van de dikte van de paling afhangt hoe lang het gerookt moet worden. En in Elburg roken we nog met snippers en eiken, dat schijnt de smaak ook beter te maken. En zelfs het drogen van de paling schijnt al van belang te zijn voor de smaak. Maar gelukkig hebben we een jury om dat te beoordelen.”

Oud-visboer Joop Bosman is een van de juryleden tijdens het kampioenschap. “Die ziet en proeft precies wat er met de paling is gedaan. Hij beoordeelt dus of de paling lang genoeg in de kast heeft gezeten.” Burgemeester Rozendaal zal meer op smaak jureren. “Die heeft er natuurlijk iets minder verstand van.”

Voor bezoekers is er genoeg te doen, zaterdag 19 mei. Zo komt het Elburger koor Eigen-Wijs de vrolijke noot verzorgen en wordt er vis geveild op de afslag. “Bezoekers kunnen dan zelf de klokafslaan om de vis te kopen. Het is ieder jaar weer gezellig. Afgelope jaar hadden de Duitse bezoekers die het zo leuk vonden, dat ze van plan waren dit jaar weer te komen.”