Jubileumfeest

Logo 100 jaar   Punter varen als Droomwens   kinderdroomwens

Jubileum visserijvereniging. “ons belang” te Elburg

De vereniging. In 1914 werd in Elburg de Visschersvereeniging “Ons Belang” opgericht. Een belangrijke reden voor het in leven roepen van de Visserschvereeniging was de oprichting van een visafslag. Initiatiefnemer was Hartog de Lange jzn, eigenaar van een manufacturenwinkel. Op 22 maart 2007 (93 jaar na de oprichtingsdatum) werd de visserijvereniging “Ons Belang” te Elburg nieuw leven ingeblazen. Het doel van de vereniging is het in stand houden en bevorderen van het zogenaamde “walvissen” met eikenhouten zeilscheepjes tot negen meter en het overdragen van kennis en vaardigheden ter instandhouding van de hoekwantvisserij. De huidige vereniging heeft zo jaarlijks haar eigen activiteiten. Na de Jaarvergadering in maart vinden er in mei het Visweekend en de Rookwedstrijd plaats. Het onder jong en oud populaire Klompjeszeilen wordt in juni in de Elburger stadsgracht beleefd. Met de Punterrace wordt doorgaans eind september het zeilseizoen gesloten.

Jubileum. Het genot van varen met je Punter is niet voor iedereen weggelegd. Deze gedachte, gecombineerd met het aanstaande jubileum, bracht de vereniging op het idee om een dag met jongeren die deze ervaring niet kennen, op pad te gaan. Een dag op het water en rond de haven van Elburg. Voor jongeren iets speciaals te mogen doen, bracht hen op het spoor van de Stichting Kinderdroomwens

Stichting Kinderdroomwens. De Stichting Kinderdroomwens zet zich in voor kinderen in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar die een ernstig trauma hebben. Kinderen een kans bieden op een gelukkiger toekomst door hun zelfvertrouwen en hun gevoel van eigenwaarde te vergroten.  Website van de stichting

De Jubileumviering. Zaterdag 14 juni 2014 werd het jubileum gevierd. Voor deze dag werden via de stichting Kinderdroomwens 25 kinderen met een begeleider uitgenodigd. Op het programma stond ontvangst bij de Visafslag, een vaartocht met het uitzetten van Pootaal (jonge paling), bezoek aan de Palingrokerij, lunch bij de Botterwerf en een demonstratie touwknopen.

Duwtje in de rug. Om de Stichting Kinderdroomwens een duwtje in de rug te geven hadden de leden van de vereniging bedacht hun punters voor een dag te laten adopteren. Met deze geadopteerde Punters gingen onze gasten het water op. Bedrijven en particulieren hadden voor € 50, = per geadopteerde Punter bijgedragen om van deze unieke actie een succes te maken. De visserijvereniging als organisator stond ervoor in dat het volledig gesponsorde bedrag ten goede komt aan de Stichting Kinderdroomwens.