Uitzetten pootaal tijdens visserijweekend

In de loop van zaterdagmorgen 23 juni (Pinksterweekend) worden er weer duizenden pootaaltjes uitgezet. Deze tewaterlating van jonge aal wordt al enkele jaren door onze vereniging geïnitieerd. De stichting Dupan (Duurzame Palingsector Nederland)  ondersteund deze bijzondere daad, door daadwerkelijk de uitzet van de jonge palinkjes te verdubbelen tot zo’n 8000 stuks. De stichting toont door dit gebaar de verantwoordelijkheid van visserijvereniging ‘Ons Belang’ te waarderen.
dupan 3
foto: stichting Dupan
Uitzet van jonge paling helpt mee aan een betere palingstand en wordt overal in Europa al sinds begin 20e eeuw toegepast.
Vanaf 2010 zet Stichting DUPAN in samenwerking met het ministerie van Economische zaken en het Europees Visserij Fonds jaarlijks zo’n 2,5 miljoen glasaaltjes en enkele honderdduizenden jonge palingen (pootaaltjes) uit in de Nederlandse binnenwateren. Dit is een verplichte maatregel vanuit Brussel (EU Aalverordening Art.7) en een onderdeel van het Nederlands Aalbeheerplan.
Voor interessante informatie over de stichting DUPAN, klik hier.
dupan 2dupan 1logo 1914 2